Dag 2

8 augustus 2014 - Praag, Tsjechië

8 augustus 2014

Na vannacht lekker te hebben geslapen zijn we klaar om deze nieuwe dag te beginnen. Na het ontbijt zijn we op de rode lijn van de hop on hop offbus gestapt richting "Vysehrad". Onderweg zijn we uitgestapt bij de televisietoren van Praag, waar we ook naar boven zijn geweest. Ik vond het best wel spannend, want we gingen naar een hoogte van 92 meter. Daar aangekomen viel het best wel mee, want overall was dubbel veiligheidsglas en het uitzicht was fenomenaal!!!! Onderaan de toren was een Joodse begraafplaats, die kon je van bovenaf goed zien. Nadat we in de toren koffie hadden gedronken zijn we weer met de lift naar beneden gegaan om vervolgens naar die begraafplaats te lopen. Hier zijn we uiteindelijk niet naar binnen gegaan, maar hebben een aantal foto's door het hek genomen. Om 11.08 uur moesten we weer bij de bushalte staan om onze reis te vervolgen naar Vysehrad, waar we om 11.40 weer uit de bus stapten. Nadat we hier eerst verkeerd waren gelopen en het eigenlijk al hadden opgegeven, kwamen we per ongeluk toch op de route terecht met alle bezienswaardigheden, die we wilden lopen. Het enige verschil was, dat we nu aan het eind in plaats van aan het begin waren. We besloten om de geplande routen dan toch maar te lopen, zij het in omgekeerde volgorde. Onderwegh hebben we ergens een lekkere pizza gegeten met daarbij een zalig koud biertje voor Loek en een radler voor mij. Na deze prachtige wandeling zijn we weer op de hop on hop of bus gestapt, wat een aangename rustpauze is. We stapten uit op de voor ons begin en eindstop om vervolgens met een "kroegentocht" te beginnen. Ook hier liepen we niet meteen de juiste kant op. In het boekje van de ANWB warden namelijk twee kroegen genoemd, die je ECHT moest gaan bezoeken. De een heet: "U Kalicha" (betekend : de kelk) en de ander "U Fleků". Allereerst zijn we naar U Kalicha gegaan. Deze kroeg is bekend geworden door het boek: "De lotgevallen van de brave soldaat Švejk" van Jaroslav Hasek. In het boek zei soldaat Svejk, toen hij in dienst moest tegen zijn vrienden: "Na de oorlog, om zes uur 's avonds bij De Kelk". Hierdoor hebben in de loop der jaren, heel wat beroemdheden deze kroeg bezocht. Vandaag nemen wij alleen wat te drinken, maar gaan hier zeker ook een keer eten. De menukaart is in meer dan twintig talen beschikbaar, waaronder ook nederlands. Hiervandaan zijn we naar U Fleků gelopen om ook hier weer wat te drinken. Hier verkopen ze alleen maar zelf gebrouwen donker bier in verschillende smaken. Deze lokatie was ook erg mooi, met verschillende drinkzalen en een grote tuin. Het personeel  was helemaal NIET vriendelijk, dus dan ben ik er snel klaar mee. We hebben nu dan ook definitief besloten dat we morgen bij Hostinec U Kalicha gaan eten. Vandaag zijn we nog even doorgelopen, op zoek naar het "Hard Rock Cafe". Het bleek dat we er gisteren al heel dichtbij waren. Het zit namelijk vlak bij de Astronomische klok. Dit is een klok die al mkeer dan 500 jaar oud is. Na enig overleg zijn dan ook lekker bij het Hard Rock Café, blijven hangen en hebben daar heerlijk gegeten en lekker wat gedronken. Na afloop in de winkel voor onze beide kleinzoons een "Hard Rock Café" t-shirt en romper gekocht.
Zeer moe en met pijnlijke voeten , blaren en zere kuiten arriveerden we om ongeveer 21.00 uur weer bij ons hotel. Omdat het nog zo vroeg was, besloten we om hier buiten op het terras nog even een afzakkertje te nemen. En geloof het of niet, met ons erbij zaten we met alleen maar Hollanders op het terras. Zes stuk in het totaal. Om 22.30 uur zijn we naar boven gegaan en na een heerlijke verfrissende douche te hebben genomen, vielen we zeer moe in slaap.