Dag 1

7 augustus 2014 - Praag, Tsjechië

Donderdag 7 augustus 2014

SchipholVanmorgen om 4 uur liep de wekker af, want om 5 uur kwam Claudia (de kanjer) ons thuis ophalen om naar Schiphol te brengen. Loek had gisteren op zijn werk al ingecheked, dus we konden nu meteen door naar het douane-gebied. Dit is helemaal verandert. Je wordt hier naar een rij bij een lopende band gestuurt en als je dan aan de beurt bent leg je je koffertje in een bak. Je tablet, e-reader, camera en mobiele telefoon in een volgende bak en tenslotte weer in een andere bak, je handtas, horloge, armbanden en eventueel ceintuur/broekriem. Dan ga je in een scan apparaat staan met je voeten op de daarvoor bestemde plekken staan en doe je je handen in de lucht. Als je daar klaar bent word je nog gefouilleerd en pas daarna ben je door de douane en kan je als je wilt shoppen of door naar de gate. Waar wij naar toe moesten, d6 was echt helemaal achterin, verder kon bijna niet. Vanaf de douane was het zeker een kwartier lopen. Het vliegtuig stond er al en na een kleine 5 minuten wachten, begon het boarden.
De vlucht naar Praag verliep uitstekend. Geen turbulentie, redelijk helder weer en na een uur en 10 minuten vliegen was de landing ingezet. Eenmaal door de douane moesten we nog een kleine 10 minuten wachten tot we de taxichauffeur zagen met ons naambordje. De rit naar het hotel duurde zo'n drie kwartier. Na 36 euro te hebben betaald aan de chauffeur (dit was voor zowel de heen- als de terugreis), kregen we een recu welke we voor de terugreis weer nodig hadden.
In het hotel hebben we meteen ingechecked. Onze kamer was nog niet beschikbaar, maar wel hadden ze een "afgesloten" ruimte waarin we onze baggage achter konden laten.
Bij de receptie hebben we meteen kaartjes gekocht voor de "hop on, hop offbus" en zijn daar ook meteen gebruik van gaan maken. De bushalte (stop 5) ligt vlak bij het hotel, zo'n kleine 5 minuten lopen. Wij kozen ervoor om eerst met de groene lijn te gaan. In de bus kon je een headset opdoen, die diverse informative verstrekte. Dit was in 15 talen, waaronder ook Nederlands. De stop waar wij weer uit de bus stapten, was bij Praag-Castle. Hier had je een prachtig uitzicht over Praag en er waren hele mooie tuinen bij. Hier vandaan zijn we naar de Karelsbrug gelopen. De weg hiernaar toe was heel mooi, maar een gigantische aanslag op je kuiten. Onderweg hebben we ergens even een salade gegeten en een biertje gedronken om daarna onze weg weer te vervolgen.
Op de Karelsbrug is het een mierennest van mensen, bijna te vergelijken met de brug der zuchten in Venetie. Aan het begin en aan het eind van deze brug staat een toren en een poort en aan weerszijden beelden. In het midden is er een beeld wat door iedereen even aangeraakt word, want de legenda zegt, dat als je het beeld aanraakt, jij voor de rest van je leven veilig bent op welke brug dan ook. Ook staat de hele brug vol met kunstenaars die hun waren aan de man proberen te brengen. Dit gaat van sieraden, beeldjes, karikaturen. tot aan schilderijen van de stad, de brug enz. Aan de overkant van de brug zijn  we weer op de bus gestapt, om de volgende halte bij de rivier "de Moldau" (Vltava) weer uit te stappen. Hier gingen we een boottocht maken, welke bij de twee dagen kaart inbegrepen zat.Tevens stapte hier een ouder Deens echtpaar uit, waar wij mee aan de praat raakten omdat zij  de naam van de boot (Classic river) niet meer wisten en wij die aan hun vertelden. Wij liepen door naar beneden en zijn daar aan de wallenkant op de grond gaan zitten, omdat de boot er toch nog niet was. Toen wij daar al even zaten, zag ik die twee mensen de trap afkomen en de total verkeerde kant de kade oplopen. Ik ben dus even opgestaan en naar ze toegegaan om ze de goede kant op te sturen. Inmiddels was de boot bijna aan de kade en moesten alle mensen die dit boottochtje gingen doen in een rij staan om aan boord te gaan. Wij besloten om lekker beneden, achterop de boot te blijven, om daar dan onder het genot van een lekker glaasje wijn, van dit tochtje te genieten. Het duurde ongeveer een uur en nadat we weer aan wal stonden, stapten we in het busje, terug naar ONS beginpunt om terug naar het hotel te gaan.
Hier aangekomen zijn we op onze kamer (302) alles een plekje gaan geven en hebben allebei even lekker lang gedouched. Omdat we vanaf vanmorgen 4 uur al op zijn, hebben we besloten om vandaag maar even in het hotel te blijven voor het avondeten, waar we uiteindelijk om 20.00 uur aan begonnen.
Onder het genot van een zalig flesje wijn, nam Loek konijnenpoot en ik goulash. Beide waren het echt Tsjechische gerechten. Nadat we buiten nog lekker een kopje koffie hadden gedronken, togen we om 21.30 uur naar onze kamer en lagen om 22.00 uur zeer moe, maar wel blij met alles wat we vandaag al hebben gezien en gedaan, in bed.